woensdag 1 augustus 2012

Visie en actie, het verhaal

Algemeen
Voor duurzaam leaderschip in de toekomst.
Een van de hoofdfactoren is economisch verantwoord duurzaam continuïteit bieden, met de schaarse middelen die we nu nog hebben, in al zijn verschijningsvormen die we tegenwoordig kennen.
En daar is visie, moed, daad/slag kracht, inzicht, ruimte, uithoudingsvermogen en doorzettingsvermogen voor nodig.

Kort gezegd.
Zoals Peter F. Ducker het verwoord
Management is doning things right.
Leadership is doning the right things.

In dit kader zal ik proberen om in `n korte case deze begrippen directer te omschrijven het verhaal speelt ongeveer rond het jaar 2001.

Het verhaal



Binnen het bedrijf kwam `n nieuwe jonge receptioniste werken, met goede opleiding.
Haar taak omschrijving was duidelijk zeker voor die tijd, maar zoals ik al zei ze had en goede opleiding genoten, en de meerwaarde daarvan bleek al heel snel.
Binnen 6 weken sprak ze mij aan met, ik wil u iets vragen heeft u even tijd voor mij, spontaan antwoorden ik natuurlijk loop even met mij mee naar mijn bureau ze antwoordde ik zal even iemand regelen die even mijn taak kan overnemen. Oké binnen vijf minuten was op mijn werkkamer, ik vroeg haar, hoe bevalt het je bij ons is alles naar wens. Haar antwoord was krachtig en duidelijk, ik heb het prima naar mijn zin hier, maar dat wil ik u niet vragen eigenlijk wil ik u iets vertellen wat is opgevallen in de korte periode dat ik hier nu werk.
Haar manier van communiceren beviel mij direct, ik was direct alert.
Ze zei, mag ik natuurlijk, oké wel het zit zo we krijgen heel veel telefoons per dag logisch natuurlijk, maar er is er een persoon bij, die dagelijks veel meer wordt gevraagd dan de andere mensen hier op het kantoor. Ik vond dat nogal vreemd, dus ging ik even zelf op onderzoek uit.
Peter de man waar het over ging was al jaren werkzaam binnen het bedrijf, zijn functie is hoofd van de inkoop en daarvoor jaren projectleider geweest. Hij kennende alles en iedereen binnen het bedrijf. Kortom een man die men graag wil hebben als medewerker.
Maar !!! toch bleef ik alert luisteren naar wat ze had onderzocht.
Ze had gedurende twee weken dagelijks alle gesprekken van Peter genoteerd, maar ook de reden waarom ze specifiek Peter wilde spreken.
Haar lijstje met oproepen voor Peter was inderdaad indrukwekkend maar de reden waarom was nog indrukwekkender.
De reden waarom men Peter graag wilde spreken was tweeledig, even kort samengevat.
1. Peter was snel, zeer correct en met kennis van zaken, in het geven van zijn antwoorden.
2. Alleen gingen de antwoorden van Peter voor het merendeel niet direct niet over zijn huidige verantwoordelijkheden en bevoegdheden.

Ik sprak nog even verder met haar over het waarom van haar actie, wat had haar zo doen handelen. Haar antwoord was simpel, het was afwijkend van de rest.

Wat kunt u met dit verhaal, als leider van een organisatie.
Welke conclusies en acties zou u toen/nu hebben ondernomen.

Ik zal in mijn volgende blog bericht mijn reactie en actie korte beschrijving geven.


Thijmen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten